کد خبر: 1203017
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
نیمه دوم سال گذشته برای اهالی شهرستان خوی، ماه‌های پرلرز‌ه‌ای بود. از بامداد سیزدهم مهرماه که زمین در خوی لرزید تا هشتم بهمن ماه، خوی سه زلزله جدی را پشت سرگذاشت و ساکنان این منطقه خسارات زیادی متحمل شدند
حوریه ملکی
جوان آنلاین: بعد از وقع چند زلزله در مهر و دیماه سال گذشته در خوی بود که اعلام شد با توجه به وضعیت جغرا فیایی آذربایجان‌غربی و سردسیر بودن این منطقه باید در کمترین زمان ممکن خانه‌های آسیب دیده و تخریب شده بازسازی و نوسازی شوند. از همان زمان کار‌ها شروع شد، اما مثل همیشه بروز برخی ناهماهنگی‌ها موجب شد تا ساخت و ساز‌ها با کندی پیش برود. هر چند مسئولان به ارائه آمار و ارقام و گزارشاتی در این رابطه می‌پردازند، اما این حرف‌ها برای مردم زلزله زده سرپناه نمی‌شود. آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد تاکنون ۲ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده از مرحله سقف عبور کرده و به گفته مسئولان و متولیان امر تا ۱۰ روز آینده این رقم به بیش از ۳ هزار واحد خواهد رسید. 
 
نیمه دوم سال گذشته برای اهالی شهرستان خوی، ماه‌های پرلرز‌ه‌ای بود. از بامداد سیزدهم مهرماه که زمین در خوی لرزید تا هشتم بهمن ماه، خوی سه زلزله جدی را پشت سرگذاشت و ساکنان این منطقه خسارات زیادی متحمل شدند. هر چند بعد از آن اتفاقات کار ساخت و ساز‌ها آغاز شد، اما حالا با فرا رسیدن روز‌های سرد، با اینکه گروهی از مردم هنوز سرپناه درستی ندارند، مسئولان می‌گویند کار‌های خوبی در این باره انجام شده است. 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در زلزله‌ها سال گذشته علاوه بر دو شهر از جمله دیزج دیز، ۶۳ روستا هم خسارات دیدند که همه آن‌ها تعمیر یا احداث شده و در حال حاضر ساکنان در منازل خود مستقر هستند، می‌گوید: «در مجموع سه زلزله، ۳ هزارو ۲۲۰ واحد احداثی بالای ۸۰ درصد داشتیم که ۲ هزارو ۸۶۰واحد اجرای سقف به اتمام رسیده و ۱۹۶ واحد هم در مرحله اجرای سقف قرار دارند.»
جعفر برزگر یادآور می‌شود: «این ۱۹۶ واحد نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان آذر امسال از مرحله سقف عبور می‌کنند که با انجام این کار، عملاً موضوع بازسازی در آن‌ها پایان یافته تلقی می‌شود. با تحقق این امر، کل اتمام عملیات بازسازی به بیش از ۳ هزار واحد خواهد رسید.»
این مسئول معتقد است که طرح بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی، سریع و کامل اجرا شده و می‌گوید: «در زمین لرزه مربوط به ۱۳مهر، یک هزارو ۱۰۰ واحد احداثی و ۴ هزارو ۲۰۰ واحد تعمیری داشتیم که بعد از زلزله ۱۳ مهر در کمتر از ۱۰ ماه عملیات احداث و تعمیر انجام شد. در این زمین لرزه همه تعهدات بنیاد مسکن و دولت شامل پرداخت تسهیلات، مبالغ بلاعوض و مصالح رایگان انجام شده و عملیات بازسازی در این خصوص به اتمام رسیده است.»
هرچند هنوز در برخی خانه‌ها عملیات ساخت یا بازسازی‌ها شروع نشده، اما دلایلی برای این کار اعلام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به موروثی بودن ساختمان و مشکلاتی همچون در مسیر راه قرار داشتن و نظایر آن اشاره کرد. آنطور که از ظواهر امر مشخص است، خود صاحبان منازل، اقدام به آغاز عملیات نکرده‌اند و مسئولان می‌گویند اخطار‌های لازم برای آغاز کار به آن‌ها داده شده است. 
ناگفته نماند، تأمین مصالح رایگان با پیگیری‌های استاندار آذربایجان‌غربی جز تعهدات بنیاد مستضعفان بود که در این راستا ۴ هزارو ۲۰۰ تن میلگرد رایگان و ۱۷ هزارو ۳۰۰ تن سیمان در منطقه توزیع شد و البته مصالح دیگری از جمله کاشی و سرامیک نیز با اهتمام بخش خصوصی به دست زلزله زدگان رسیده است. 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در خصوص مشارکت حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) در بازسازی واحد‌های مسکونی خوی می‌گوید: «مورد دیگری که در این زمینه باید اطلاع‌رسانی شود، تأمین آجر رایگان برای روستا‌های محروم از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) و همراهی خیران در این خصوص است.»
برزگر درباره تسهیلات بلاعوض و تسهیلات بانکی پرداختی برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده ناشی از زلزله عنوان می‌کند: «در مجموع ۳ هزارو ۶۱۰ میلیارد ریال تا قبل از آذرماه و یک هزارو ۶۰میلیارد ریال در هفته گذشته به صورت بلاعوض در منطقه پرداخت شده است ضمن اینکه یک هزارو ۶۰ میلیارد ریال دیگر در این خصوص باقی مانده که به زودی روند پرداخت آن انجام می‌شود.»
 
 احداث ۱۰۰ کلاس درس
حالا با تزریق اعتبارات و تسهیلات، کار‌های بازسازی مناطق زلزله زده سرعت می‌گیرد. 
موضوعی که فرماندار خوی هم معتقد است باید هرچه سریع‌تر بودجه‌های لازم برسد تا کار‌ها تمام شود. 
کریم علی‌نژاد با بیان اینکه امسال برای بازسازی مدارس زلزله‌زده خوی بیش از یک‌هزارو ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل حوادث با تدابیر استاندار آذربایجان‌غربی هزینه شده، به ساخت ۱۴ مدرسه تخریب شده از زلزله در این شهرستان می‌گوید: «در این مرحله ۱۴ مدرسه با بیش از ۱۰۰ کلاس درس احداث می‌شود که ۳۰درصد آن‌ها در بخش فیرورق یکی از کانون‌های اصلی زلزله هشتم بهمن واقع شده است.»
وی ادامه می‌دهد: «خیران بعد از وقوع زمین لرزه‌های متعدد در خوی و تخریب مدارس ساخت ۱۵۰ کلاس درس را متعهد شده بودند که ۴۰باب از این کلاس‌های درس را در قالب پنج مدرسه در مناطق روستایی و شهری با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس احداث و تحویل آموزش و پرورش دادند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار